Separuh bogel atas siling

Melaka: Seramai 16 lelaki warga asing ditahan Jabatan Imigresen Melaka (JIM) dalam serbuan Ops Ikrar/Pintu di sekitar Alor Gajah dan Melaka Tengah, awal pagi tadi.

Serbuan kira-kira jam 2 pagi itu, diadakan bagi mengesan warga asing yang menetap dan bekerja di negara ini tanpa dokumen yang sah.

Penolong Pengarah Kanan JIM Mohamed Lamsah Othman berkata, serbuan selama lebih empat jam yang berakhir jam 3.30 pagi dilakukan di tiga lokasi masing-masing di Kampung Gajah Mati, Kuala Sungai Baru dan Taman Merdeka hasil daripada risikan yang dilakukan pihaknya.

"Selain menyasarkan kawasan perumahan kami turut kebun dan ladang, hasilnya 16 warga asing membabitkan 15 warga Bangladesh dan seorang warga Nepal ditahan.

"Kesemua mereka berusia antara 20 hingga 50 tahun ditahan, malah semasa serbuan ada diantara mereka menyorok di dalam siling," katanya.

Menurutnya, merek yang ditahan akan disiasat mengikut Sekyen6(1) Akta Imigresen 1959/63 kerana tiada permit perjalanan yang sah dan Seksyen 15(1) akta sama kerana tinggal lebih masa.